Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 3100062
    • Do końca roku: 237 dni
    • Do wakacji: 44 dni
  • Kalendarium

    Środa, 2024-05-08

    Imieniny: Kornela, Lizy

Być Jak Ignacy Odkryj Tajemnice Nauki

 

Uczniowie naszej szkoły przystąpili  po raz drugi do realizacji projektu naukowego„Być jak Ignacy” Fundacji PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza.

W ramach projektu naukowego uczniowie klas Vb SP wzięli udział w zajęciachpoświęconych Stanisławie Adamowiczowej, lekarzowi, jednemu z wybitnych przedstawicieli polskiej medycyny,  zasłużonemu w dziedzinie – epidemiologii.

W ramach czterech lekcji zrealizowane zostały tematy:

Choroby i wielkie epidemie.

Uczniowie poznali biografię, naukowca Stanisławy Adamowiczowej. Rozwiązywali quiz na jej temat. Obejrzeli prezentację multimedialną,  dzięki której prześledzili  historię chorób
 i wielkich epidemii, jakie miały miejsce w przeszłości, a także poznali podstawowe pojęcia, np.: choroba, epidemia, pandemia . Tworzyli grę planszową o chorobach i lekarzach. Rozpoznawali rekwizyty związane z medycyną. 

Co to jest odporność i dlaczego się szczepimy?

Na zajęciach dowiedzieli się,  jakie są główne przyczyny powstawania chorób zakaźnych i jak im zapobiegać. Doskonałą pomocą dydaktyczną był fragment filmu „ Było sobie życie
– szczepienie”. Uczniowie tworzyli w zespołach dramę o szczepieniu i odgrywali scenki. Układali wiersz o szczepionkach. Musieli wykazać się własną pomysłowością
i kreatywnością.  Po tych zajęciach uczniowie rozumieją i mają świadomość, dlaczego należy się szczepić,  jak ważną rolę odgrywają szczepienia w kształtowaniu odporności organizmu.

▪  Higiena osobista kiedyś i dzisiaj.
Uczniowie samodzielnie rozwiązywali quiz o  nawykach higienicznych  ludzi „kiedyś”

 i „dzisiaj” - porównywali je.  Układali tekstowe puzzle  o pasożytach. Tworzyli gazetkę szkolną pn.  „W jaki sposób dbamy o higienę”. Obejrzeli fragment filmu „Co by było, gdybyś nie mył rąk przez pół roku?” - przeprowadzili w grupach dyskusję na ten temat. Dzięki tym działaniom dzieci uzmysłowiły sobie rolę podstawowych nawyków higienicznych
w profilaktyce zdrowia.

Co robić, żeby być zdrowym?

Celem lekcji czwartej było promowanie zdrowego stylu życia. Jedno z zadań do wykonania, polegało na wcieleniu się uczniów w rolę dziennikarza i przeprowadzeniu wywiadu  na temat „zdrowia”, a następnie zaprezentowaniu zebranych  informacji na forum klasy. W dalszej części lekcji określali, jakie czynniki pozwalają zachować zdrowie. Wykonywali różne zabawy, np. związane ze zdrowym jedzeniem -  kalambury; zdrowym odpoczynkiem - np. pozycja Cooka; aktywnością fizyczną – ćwiczenia fizyczne; dobrymi relacjami z  innymi – wypowiadali się indywidualne pozytywnie, mile o sobie i koledze.

Metody pracy, gry i zabawy prowadzone podczas lekcji wyzwalały wśród uczniów bardzo dużą aktywność, zaangażowanie i emocje. Uczyły planowania pracy i współpracy
w grupie.