Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 3099785
    • Do końca roku: 237 dni
    • Do wakacji: 44 dni
  • Kalendarium

    Środa, 2024-05-08

    Imieniny: Kornela, Lizy

„Być jak Ignacy” - Mieczysław Bekker

W ramach działań szkolnego  Koła Naukowego Discovery członkowie koła poznali postać  Mieczysława Bekkera - twórcy łazika księżycowego wykorzystywanego w misjach Apollo 15, 16 i 17.

Pierwsze zajęcia rozpoczęliśmy od skojarzeń związanych ze słowami KOSMOS i KSIĘŻYC. Poznaliśmy biografię i dorobek naukowy M. Bekkera oraz wpływ jego prac na badania kosmosu. Wielu wrażeń dostarczyła uczniom praca zespołowa dotycząca budowy papierowego modelu łazika z podanego szablonu. Na koniec rozwiązywano quiz dotyczący łazika.

Kolejne zajęcia zaczęły się od rozsypanki obrazkowej przedstawiającej lot rakiety w czasie misji Apollo 11. W tej konkurencji bezkonkurencyjny okazał się nasz kolega Oliwier, który z wielką pasją układał rozsypankę, dzieląc się z pozostałymi uczniami swą wiedzą na ten temat. Po prezentacji o historii badań kosmosu uczniowie podzielili się na grupę badaczy kosmosu z USA oraz z ZSRR. Po wielkich emocjach wygrała drużyna ZSRR. Zajęcia zakończyliśmy pogadanką na temat emocji towarzyszących rywalizacji oraz wpływie rywalizacji na postęp i rozwój.

Lekcja 3. to duża dawka wiedzy o Księżycu i jego badaniach oraz walka z czasem. Zajęcia zaczęliśmy bardzo przyjemnie od obserwacji mapy oraz prezentacji nieba w pozycji leżącej. Potem wykonywaliśmy zadania na czas w grupach:  odgrywaliśmy scenę wywiadu z Neilem Armstrongiem, nagrywaliśmy spacer księżycowy, wyobrażając sobie wylądowanie na Księżycu, dzwoniliśmy do swoich bliskich, aby podzielić się wrażeniami oraz rozwiązywaliśmy quiz. Na koniec dzieliliśmy się wrażeniami i wiedzą z lekcji.

Ostatnia z zaplanowanych lekcji to m. in. praca nad listem do pozaziemskich cywilizacji oraz debata oksfordzka na temat zasadności dalszych badań kosmosu. Debata była bardzo rzeczowa i niesamowicie zainteresowała wszystkich obecnych. Na koniec zastanawialiśmy się, co pomyślałby kosmita, gdyby zobaczył nasze „ziemskie” przedmioty, np. piłkę, skrzypce, żelazko, itp. 

Postanowiliśmy nie kończyć naszej zabawy na tych lekcjach. Spotkaliśmy się kilka razy, aby zaprogramować robota z zasobów naszej szkoły tak, aby mógł zachowywać się jak łazik na Księżycu, np. omijać przeszkody.

Zainspirowani stworzyliśmy także dwie kosmiczne makiety, wykorzystując nasze papierowe łaziki.

Prowadząca zajęcia Emilia Kwiecień, uczestnicy – uczniowie klasy Vc