Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 3104639
    • Do końca roku: 236 dni
    • Do wakacji: 43 dni
  • Kalendarium

    Czwartek, 2024-05-09

    Imieniny: Grzegorza, Karoliny

Uczeń w wirtualnym świecie

Tempo rozwoju nowych technologii jest oszałamiające. Rewolucja, której jesteśmy świadkami i uczestnikami, stwarza zarówno niezliczone możliwości, jak i zagrożenia.

Dzieci - z natury ciekawe świata i ufne - są szczególnie narażone na niebezpieczeństwa związane z użytkowaniem Internetu i telefonów komórkowych.

Z badań Fundacji Dzieci Niczyje i firmy Gemius wynika, że najmłodsi użytkownicy nowych technologii podają obcym, poznanym w Internecie, swoje dane osobowe(78%), umawiają się z nimi na spotkania(8%), wysyłają zdjęcia(59%). Dzieci przyznają, że ktoś, kogo poznały w rzeczywistym świecie, często był kimś innym niż osoba, za którą się podawał w Internecie.

Cyberprzemoc - przemoc psychiczna stosowana za pomocą nowych mediów.

Najnowsze badania Fundacji Dzieci Niczyje pokazują, że co drugi nastolatek w  wieku 12-17 lat stał się jego ofiarą – doświadczył publicznego ośmieszenia, wulgarnych wyzwisk, zastraszania czy szantażu. Ponad połowa skarżyła się na to, że robiono im zdjęcia i filmy wbrew ich woli.

 

Dzieci mogą być narażone na cyberprzemoc korzystając z:

  • Portali społecznościowych (np. grono.net, nasza-klasa.pl);
  • Portali służących do zamieszczania filmów np. Wrzuta.pl, YouTube (nagrywanie filmów za pomocą kamery (też w telefonie komórkowym) i publikowanie ich w tego typu serwisach);
  • Komunikatorów np. Gadu-Gadu, Skype;
  • Czatów i forów internetowych;
  • Poczty e-mail (rozesłanie do znajomych informacji zawierających ośmieszające treści, zdjęcia czy filmiki np. tak zwane łańcuszki docierające nawet do kilkuset osób w krótkim czasie);
  • Smsów (groźby, ośmieszanie, obrażanie, szantaż).

 

Treści szkodliwe dla dzieci:

  • Zawierające przemoc, pornografię, wulgaryzmy;
  • Nawołujące do popełnienia przestępstwa;
  • Zachęcające do używania narkotyków, hazardu, prostytucji.

 

Dlaczego treści te mogą być szkodliwe?

  • Mogą sprawić, że świat staje się dla dziecka niezrozumiały, zagrażający i przestanie czuć się w nim bezpiecznie.
  • Mogą skłonić dziecko do podjęcia działań na szkodę swoją lub innych ludzi (w tym do działań niezgodnych     z prawem).
  • Mogą doprowadzić do kontaktów z osobami, które mają wobec dziecka złe intencje.
  • Kontakt z treściami pornograficznymi zaburza rozwój psychoseksualny dziecka.
  • Kontakt z treściami zawierającymi przemoc może je zachęcić do zachowań agresywnych wobec rówieśników, słabszych czy ludzi innych narodowości.

 

Niebezpieczne kontakty

 Na niebezpieczne kontakty dzieci narażone są poprzez:

  • Zawieranie znajomości:

-    czaty (z użyciem kamerek internetowych)

-    komunikatory

-    portale społecznościowe

  • Kontynuowanie znajomości:

-    za pomocą e-maila, komunikatora, telefonu komórkowego,

-    spotkania w świecie realnym,

 

Uzależnienie od Internetu:

  • Dzieci i młodzież z racji swojej niedojrzałości uzależniają się dużo szybciej niż dorośli. Różnorodność aktywności, których podejmowanie w Internecie jest atrakcyjne, sprawia, że młodzi ludzie poświęcają wiele godzin dziennie, co zaburza ich rozwój, zwłaszcza w aspekcie kontaktów społecznych i może prowadzić do uzależnienia od Internetu.
  • Uzależnienie może być związane z różnymi formami aktywności w Internecie np. grami, komunikatorami, czatami.
  • Zależność od komputera może doprowadzić do izolacji społecznej, skrajnego zaniedbania ważnych życiowych spraw, konfliktów rodzinnych i partnerskich.
  • Może doprowadzić do nasilonych, negatywnych stanów, złego zachowania czy zaburzeń psychicznych. 

 

Strony, które warto odwiedzić:

 

Zamiast zakończenia:

 

Nie pozwólmy, by świat naszych dzieci ograniczał się do Internetu, gier, mediów.

Kto ma im wskazać drogę, nauczyć prawdy, uczciwości?

Maszyna nie może zastąpić człowieka. Ma mu pomóc – nie szkodzić.

To od Ciebie zależy, kim stanie się Twój syn, córka, uczeń, podopieczny.

Bądź przy nim, a nie udawaj, że Jesteś!

 

Opracowała G. Metrycka