Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 3100034
    • Do końca roku: 237 dni
    • Do wakacji: 44 dni
  • Kalendarium

    Środa, 2024-05-08

    Imieniny: Kornela, Lizy

„Transport i miasta przyszłości”

„Być jak Ignacy” w Szkole Podstawowej im. J. Kochanowskiego w Chęcinach
– relacja z realizacji trzeciego modułu „Transport i miasta przyszłości”

W styczniu członkowie Koła Naukowego „Discovery” rozpoczęli realizację kolejnego modułu programu „Być jak Ignacy”. Tym razem zdobywają informacje na temat transportu i miast przyszłości.

Pierwsza lekcja z modułu trzeciego dotyczyła historii transportu. Uczniowie poznali początki powstawania pojazdów, wynalazek koła a następnie pojazdy napędzane parą, silnikiem spalinowym. W czasie zajęć wykorzystano prezentację oraz gry.

Druga lekcja poświecona była transportowi miejskiemu. Uczniowie poznali pojecie transportu autonomicznego czyli pojazdów bezzałogowych. Oglądali Trapizio- autobus bez kierowcy ze Szwajcarii czy Waymo Firefly firmy Google, auto bez pedałów i dźwigni zmiany biegów.
Transport autonomiczny jest alternatywnym rozwiązaniem dla zatłoczonych wielkich aglomeracji miejskich.

Tematem trzeciej lekcji były inteligentne miasta – „Smart City”, czyli ośrodki ze sprawną komunikacją, możliwością swobodnego poruszania się po mieście, z zapewnionym bezpieczeństwem i terenami pozwalającymi na wypoczynek. Uczniowie poznali inteligentne rozwiązania w Oslo (biogazownie przetwarzające odpady) i Kopenhadze (trasy rowerowe) czy Pedestraian Scoot (przejścia dla pieszych) w Londynie. Ciekawostką były najwyższe samowystarczalne budynki świata np. The Shard w Londynie lub miasto Masdar w Zjednoczonych Emiratach Arabskich zbudowane z ekologicznych materiałów.

Czwarty temat zatytułowany „Transport i miasta przyszłości” prezentował rozwiązania, które są propozycją funkcjonowania miast w przyszłości a tu mikrosamochód Ami od Citroena, drony czy latająca taksówka. Uczniowie obejrzeli prezentację mikrosamochodu napędzanego silnikiem elektrycznym.

Oprócz realizacji treści merytorycznych program „Być jak Ignacy” skupia uwagę uczniów na  wykonywaniu ćwiczeń praktycznych, rozwiązywaniu gier i zagadek.
Podsumowaniem modułu jest przygotowanie projektu graficznego lub makiety pojazdu przyszłości. Uczestnicy mogą wziąć pod uwagę zarówno wpływ pojazdu na środowisko naturalne, ekologię, wykorzystanie energii odnawialnej, bezpieczeństwo oraz wykorzystanie technologii przyszłości.