Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 3101990
    • Do końca roku: 236 dni
    • Do wakacji: 43 dni
  • Kalendarium

    Czwartek, 2024-05-09

    Imieniny: Grzegorza, Karoliny

Informacje ogólne

Informacje dotyczące treści i tematyki zajęć
„Wychowania do życia w rodzinie”
w Szkole Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach

  1. Podstawa prawna: 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. /Dziennik Ustaw 2017, poz. 356/

Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2  czerwca 2017 roku zmieniającym rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego /Dziennik Ustaw 2017, poz. 117 poz. 117/

 

  1. Założenia programu: 

Zajęcia wychowania do życia w rodzinie realizowane są w klasach IV – VIII na podstawie programu „Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie”, red Teresa Król,  wydawnictwo Rubikon.

 

Program zakłada:

- Integralne ujęcie seksualności, uwzględniając  rozwój ucznia zarówno w aspekcie fizycznym, jak też psychicznym, emocjonalnym, społecznym i duchowym.
- Możliwość indywidualizacji procesu kształcenia. Dlatego w zestawie proponowanych zadań i ćwiczeń znajdą się propozycje o różnym stopniu trudności oraz bardziej i mniej czasochłonne. 
- Większość treści wpisuje się w spiralny układ programu, co oznacza, że w starszych klasach powraca się do wcześniej poznanych zagadnień, poszerzając i uzupełniając wiedzę na dany temat. 
- Program realizuje treści zawarte w sześciu działach tematycznych:

  • Rodzina.
  • Dojrzewanie.
  • Seksualność człowieka.
  • Życie jako fundamentalna wartość.
  • Płodność.
  • Postawy.

- Zgodnie z zaleceniami, część zajęć (po 5 godzin w każdej klasie) została zaplanowana z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców. Podział na grupy jednopłciowe stwarza możliwość otwarcia się na problemy i swobodne rozmowy na tematy bardziej intymne. Propozycji tematów do realizacji w grupach nie są jednak obligatoryjnej. Nauczyciel, znając uczniów i ich oczekiwania, może zdecydować o doborze zagadnień omawianych osobno z dziewczętami i z chłopcami.

  

Sposoby ewaluacji: 
- pytania ewaluacyjne,
- ćwiczenia ewaluacyjne,
- rozmowy indywidualne z uczniami, rodzicami.