Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 3103550
    • Do końca roku: 236 dni
    • Do wakacji: 43 dni
  • Kalendarium

    Czwartek, 2024-05-09

    Imieniny: Grzegorza, Karoliny

Zagrożenia w sieci!

Zagrożenia ze strony Internetu to:

 

  • uzależnienia (infoholizm),
  • modelowanie postaw i zachowań agresywnych,
  • dostęp do treści niebezpiecznych (pornografia, pedofilia, infoterroryzm).

 

Na co uważać! 

 

GRY   KOMPUTEROWE  MOGĄ   BYĆ   ŹRÓDŁEM   PRZEMOCY   I   AGRESJI, bo:  

  • następuje zatracenie poczucia rzeczywistości, świata realnego, poczucia czasu
  • brutalne sceny mogą spowodować zmiany w osobowości dziecka
  • budzą poczucie przygnębienia
  • uczą przemocy, wulgaryzmów, brutalności,
  • są w nich podteksty erotyczne.
  • dziecko staje się niewrażliwie, nieczułe,
  • wzrasta poziom agresji i maleje poczucie winy podczas agresywnych zachowań, brak poczucia krzywdy,
  • uczą dążenia do celu poprzez brutalne postawy
  • pokazują „ciekawe” możliwości zabijania,
  • działają na emocje,
  • zanikają więzi rodzinnych,
  • zaburzają się więzi rówieśnicze,
  • zaniedbywane są obowiązki szkolne i domowe,
  • uzależniają,
  • przyczyniają się do rezygnacji z dotychczasowych aktywności (np. sport, spędzanie czasu z rówieśnikami),
  • zmieniają nastroje,

 

Co niepokojącego zacznie się dziać w szkole?

 

  • trudności w czytaniu ze zrozumieniem – brak obcowania z książką,
  • zaburzenia funkcjonowania dłoni (inne mięśnie funkcjonują przy obsłudze myszy i klawiatury,  a inne przy pisaniu)
  • mały zasób słownictwa (krótkie sms-y, maile, skróty językowe),
  • ogólne niepowodzenia szkolne,

 

Rodzicu, zwracaj uwagę na tytuły, bo nie każda gra na opakowaniu ma ostrzeżenie o ograniczeniach wieku.
Oto kilka przykładów:

 

MANHUNT 2 - LICZNE ZBRODNIE, MROCZNA GRAFIKA, DUŻY ARSENAŁ BRONI, DRASTYCZNE SCENY

 

GTA - GRA WYŚCIGOWA, BARDZO BRUTALNA, ZABIJANIE, GRABIEŻ, KRADZIEŻE, NAPAD NA BANK, ROZJEŻDŻANIE PRZECHODNIÓW,  PODTEKSTY EROTYCZNE

 

POSTAL 2 – GRA DLA DOROSŁYCH, BOHATER WCIELA SIĘ Z ROLĘ PSYCHOPATY

 

BROO - GRANATY, PISTOLETY MASZYNOWE

 

HITMAN 2 - SERYJNY MORDERCA, KTÓRY PLANUJE EGZEKUCJĘ, GRA UCZY JAK ZOSTAĆ EGZEKUTOREM, SZYBKO I  SPRAWNIE ZABIJAĆ, DUŻY WACHLARZ BRONI

 

DOOM 3 - BAZA MARSJAOSKA OPANOWANA PRZEZ  DEMONY

 

COUNTER STRIKE - GRACZ WCIELA SIĘ W TERRORYSTĘ LUB ANTYTERRORYSTĘ. DRUŻYNOWA GRA, WYGRYWA DRUŻYNA, KTÓRA ZABIJE PRZECIWNIKA

 

QUAKE - STRZELANINY, KRWAWE GRY,  PONURA GRAFIKA

 

Dziecko, które dużo czasu spędza przy grach komputerowych utwierdza się w przekonaniu, że skoro tak postępuje się w świecie wirtualnym, można tak samo postępować w świecie rzeczywistym.

Zdaniem psychologów ilość przemocy, którą dzieci oglądają na ekranie może mieć negatywne skutki nawet po wielu latach.

 


INNE  ZAGROŻENIA  PŁYNĄCE  Z  SIECI  INTERNETOWEJ

 

  • podszywanie się pod inną osobę,
  • umieszczanie zdjęć ktoś może wykorzystać,
  • płatne prezenty.
  • możliwości zakupu narkotyków, dopalaczy przez sieć

 

Jest wiele stron WWW pisanych przez noszących różne ksywy, a mieniących się za „doradców” ludzi, którzy zachęcają
swoje młodsze koleżanki i kolegów jak: uprawiać, pielęgnować, i wreszcie „brać”, wyhodowane przez siebie narkotyki.

 

  • Internet potrafi nakręcać do podejmowania prób samobójczych!
  • Wiele osób, planujących samobójstwo lub tylko interesujących się tym tematem, poszukuje w Internecie informacji na temat sposobów dokonania tego czynu tak, aby był on szybki, skuteczny i bez możliwości odratowania.
  • Należy uważać na tzw. „specjalistów od samobójstw” , bo ci krok po kroku instruują jak popełnić ten tragiczny krok.
  • Te same osoby wręcz namawiają wahających się, do popełnienia tego czynu, czyniąc z tego tragicznego aktu swoisty spektakl.

 

Co robić?

 

  • Od najmłodszych lat kształtować prawidłowe nawyki w pracy z komputerem!
  • Ustalić z dzieckiem zasady korzystania z Internetu: limit godzin i cel korzystania z sieci!
  • Pamiętać, że migoczący obraz monitora może spowodować zjawisko fotosymulacji, co sprzyja obniżeniu progu pobudliwości nerwowej i wystąpienia tzw. padaczki fotogennej!
  • Kontrolować np. poprzez sprawdzanie historii przeglądanych stron!
  • Zaproponować dziecku inny sposób spędzenia wolnego czasu!
  • Towarzyszyć dziecku podczas korzystania z Internetu, oglądania filmów, gier komputerowych!,
  • Blokować dostęp do treści niepożądanych!
  • Zainstalować w komputerze, na tablecie, smartfonie oprogramowanie typu „kontrola rodzicielska” lub włączyć tę funkcję w oprogramowaniu urządzenia!
  • Ustawić  opcję bezpiecznego filtra w przeglądarce internetowej!
  • Umiejscowić komputer w widocznym miejscu i obserwować jakie strony odwiedza dziecko!
  • Jak najczęściej towarzyszyć dziecku podczas gdy korzysta z Internetu i pokazać dziecku ciekawe                  
     i wartościowe strony internetowe!
  • Warto poinstruować dziecko jak ma się zachować, jeśli zetknie się z niewłaściwymi sytuacjami  w sieci!
  • Zapewnić dziecko, że jeżeli napotka na problem, nie tylko w sieci, zawsze może się zwrócić  do rodzica i spokojnie porozmawiać.

 

II. Działania na rzecz bezpieczeństwa dzieci w sieci.

 

Uruchomiono m..in. portale edukacyjne z atrakcyjnymi  grami i zabawami, dedykowane dzieciom w różnym wieku: 

 

Necio.pl - dla przedszkolaków,

 

Sieciaki.pl - dla uczniów szkoły podstawowej,

 

Numanuma.pl – portal dla gimnazjalistów.

 

edu.fdn.pl oraz edukacja.fdn.pl wartościowe materiały edukacyjne

 

dyżurnet.pl – zgłoś nielegalne treści.

 

Ulotkę dla Rodziców przygotowały:

A. Wierzbicka-Kamińska

M. Spytkowska

J. Kuzia